Chceme zdravotníctvo bez čakania.
Profesný klub zdravotníctva Strany moderného Slovenska sa na svojom zasadnutí dňa 25.04.2014 zaoberal postavením pacienta v systéme zdravotných poisťovní a poskytovateľov zdravotníckej starostlivosti. Konštatoval, že najhoršie z tohto systému vychádza občan – pacient. Zdravotné poisťovne majú pokryté všetky svoje náklady s primeraným ziskom, trochu horšie sú na tom poskytovatelia, ktorí nemajú všetky svoje náklady na zdravotnícke výkony zaplatené, veľakrát sú závislí od ľubovôle zdravotných poisťovní a nemôžu slobodne, podľa potreby pacienta manažovať svoje aktivity. V posledných rokoch plakanie zdravotníkov za vyššie platy, nepokladáme v mnohých prípadoch za opodstatnené. Očakávali by sme, miesto boja za platy, aktivity za vylepšenie a zefektívnenie poskytovaných služieb. Najhoršie z tohto reťazca vychádza pacient, ktorý je odkázaný na milosť a nemilosť zdravotných poisťovní a poskytovateľov. Najväčšou tragédiou je, že z peňazí občanov – pacientov žijú kráľovsky zdravotné poisťovne a celkom dobre aj pracovníci v zdravotníctve. Občan, ktorý si všetky tieto služby predplatil a predpláca, musí znova platiť rôzne poplatky lekárov, doplácať na lieky, čakať na vyšetrenia nezmyselne dlho, niekedy až mesiace a keď je konečne vyšetrený a zdiagnostikovaný v prípade potreby operačného zákroku, si naň musí počkať týždne, mesiace aj roky. Mnohí z týchto občanov – pacientov sa vyšetrenia, operácie ani nedožijú. Systém prednostného vyšetrenia za poplatok je arogantný a neakceptovateľný a treba ho okamžite zrušiť. Na Slovensku máme dostatočné kapacity v zdravotníckych zariadeniach ako aj personálu, aby každý kto potrebuje zdravotnícku službu, ju dostal včas, bez zbytočného odkladu, ktorý má mnohokrát negatívny dopad na jeho zdravie a ďalšiu kvalitu života.
Zdravotnícky klub Strany moderného Slovenska má pripravený systém, v ktorom bude na prvom mieste občan – pacient platiteľ do zdravotného poistenia a do daňového systému z ktorého odvádza štát za svojich povinných poistencov a tento občan aj musí rozhodovať. On si vyberie poisťovňu, ktorá s ním uzavrie konkrétnu zmluvu, v ktorej bude explicitne definované, na ktoré služby má nárok. Ak by zdravotné poisťovne našli odvahu a zaviedli pripoistenie a doplnkové poistenie po určení rozsahu štátom, občan by sa mohol rozhodnúť a zmluvne dojednať s poisťovňou obchodno právny vzťah na ďalšie hradené služby. V tomto systéme, by občan rozhodoval do ktorého zdravotníckeho zariadenia pôjde a zdravotná poisťovňa len skontroluje nutnosť a efektívnosť poskytovanej služby a zaplatí za ňu poskytovateľovi. Tým by sa vytvoril systém, v ktorom by si pacienta poskytovatelia vážili, boli k nemu slušní a úslužní a veríme, že k takýmto poskytovateľom, by boli pacienti slušní a spokojní.
Zdravotnícky klub Strany moderného Slovenska je pripravený na odbornú diskusiu so všetkými zainteresovanými v systéme zdravotná poisťovňa – poskytovateľ – pacient. V zdravotníctve pracuje veľa slušných, odborne vyspelých ľudí na každej úrovni, chvalabohu je ich väčšina, ale systém je zlý a preto ho treba zmeniť, nahradiť novým, lepším systémom. Občania si to zaslúžia.
Milan Urbáni
zdravotnícky klub
Strany moderného Slovenska
V Banskej Bystrici dňa 25.04.2014